Elekt­roa­kus­tii­kas­ta voi muo­dos­tua uusi luo­va taso sä­vel­tä­jäl­le

Aiheeseen liittyvää

Arvostelussa AVSR – Color Cycle

Tällä kertaa levylautasella on jyväskyläläisen musiikintekijän, Antti Rautapään, sooloprojektin...

Defiled Serenity – Your Worst Enemy

Before The Dawn -yhtyeen keulahahmon Paavo Laapotin perustama Defiled...

OO Recordingsin kuudes julkaisu ulos marraskuussa diginä ja kasettina.

Kuudes julkaisu OO Recordingsilla kasvattaa artistien listaa Ukrainaan, kun...

HAPE – Night Life (EABE 2024)

Tallinnalaisen Taavi Tulevin alter ego HAPE julkaisi elektro-debyyttinsä suomalaisella EABE-levymerkillä. Tulevin omalla nimellään aiemmin julkaisema Berlin School/ambient-albumi nimeltään .. (kyllä kaksi pistettä!) on yksi vinyylihyllyni useimmiten soitettu levy, joten iloitsin päästessäni kuulemaan artistilta uutta materiaalia.

Emotion visa: Hellsinki Metal Festival

Emotion visa palaa kesälomilta ajankohtaisella visailulla. Testaa mitä tiedät...

Jaa somessa

Alejandro Montes de Oca lähestyy taiteellisessa tohtorintutkinnossaan äänitaiteeseen liittyviä elektroakustisia järjestelmiä säveltäjän näkökulmasta.

Kun taideteokseen sisältyvä elektroakustinen järjestelmä suunnitellaan yhdessä sävellysprosessin kanssa, syntyy luovaan prosessiin uusi, odottamatonkin taso ja uusia luovia mahdollisuuksia elektroniselle musiikille ja äänitaiteelle.

Alejandro Montes de Oc

Taiteellisessa tohtorintutkinnossaan Montes de Oca esittelee käsitteen ”Case-Specific Electroacoustic System”. Sillä taroitetaan ääniteoksia varten luotuja sähköisten, digitaalisten ja akustisten laitteiden järjestelmiä sekä niiden välisiä kytköksiä.

Tutkintonsa taiteellisessa osiossa Montes de Oca kehitteli ja esitteli viisi ääniteosta, joista jokaista varten hän sävelsi musiikin sekä räätälöi ainutkertaisen elektroakustisen järjestelmän. 

Aquarmonio (2015) on saanut inspiraationsa Etelä-Meksikon Yucatanin niemimaan cenoteista. Teos sisältää elektroakustisen järjestelmän, joka kaappaa, käsittelee ja vahvistaa veden ääniä reaaliajassa. 

Half Full (2017) on installaatio samannimiseen tanssiteokseen, jota voidaan esittää erilaisissa tiloissa kuten kaupoissa, urheilukeskuksissa, puistoissa tai kouluissa. Superguitar_03 (2017) siirtää perinteisen instrumentin, kitaran, pois sen totutusta olomuodosta ja mukauttaa sen ainutlaatuisella tavalla nykymaailmaamme. 

Lap-dog Machines: Pre.sa.uro (2019) tutkii käännösprosesseja hyödyntämällä teknologiaa, joka on kehitetty sähköistämään ja muuttamaan ääntä ja tekstiä reaaliajassa. 

Acoustic Paths (2019) tarkastelee äänisaastetta sekä taideteoksen kokemista yhdessä toisen kanssa ja tästä syntyviä vuorovaikutuksen ja jakamisen mahdollisuuksia.

Elektroakustinen suunnittelu rikastaa taiteellista työskentelyä

Montes de Oca havaitsi, että säveltämisen kytkeminen elektroakustisen järjestelmän suunnitteluun avaa taiteiljalle uuden luovan tason; järjestelmää voidaan kehittää taiteilijan tavoitteiden, tarpeiden ja valintojen mukaan.

Toisaalta Montes de Oca havaitsi, että elektroakustisen järjestelmän kehittäminen vaikuttaa myös ääniteoksen taiteellisiin ideoihin.– Näen elektroakustiset työkalut kuin verkkona, joka voi muovautua taiteellisen idean, tilanteen tai tarkoituksen mukaan.

”Koen, että tällainen lähestymistapa rikastaa taiteellista työskentelyäni”,

Montes de Oca kertoo.

Alejandro Montes de Ocan taiteellinen tohtorintutkinto Case-Specific Electroacoustic Systems A compositional approach to electroacoustic systems design tarkastettiin Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 15. lokakuuta 2022.

Lähde Taideyliopisto

spot_img