Arvostelussa The Cure – Songs Of A Lost World

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #40: POPEDA – Svoboda

Juho Rintarunsala on Etelä-Pohjanmaalta, Teuvan kunnasta maailmaa tähyävä lyyrikko,...

Viikon Kovin Biisi: VKB 03/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Vic Hyland – Music, Magic and NLP (Softwood Books 2023)

Musiikki on mielestäni vähän niin kuin magiaa, parhaimmillaan sillä voi vaikuttaa kuuntelijan tunnetiloihin tai saada jopa lihakset liikkeelle. Muusikko, opettaja, terapeutti ja kitaristi Vic Hyland on kirjoittanut inspiroivan ja käytännönläheisen teoksen luovuudesta ja kuinka maagisella maailmankatsomuksella on paljon annettavaa musiikille.

The Orphan bändin debyyttialbumi Hard On For Chaos ulkona nyt

The Orphanin debyytti-albumi Hard On For Chaos on Pohjoisen...

PETRI LAHTI: The Rolling Stones – 60 vuotta Rollareita (Readme.fi) 2024

Tämä Rollari-kirja keskittyy yhtyeen keikkoihin Suomessa ja mitä täällä heistä kirjoitettiin. Kun ottaa huomioon, että bändi oli Suomessa ensi kerran jo 1965 ja millainen tämä maa on ollut vielä 80-luvullakin, niin tottakai huvittavia tapauksia mukana on.

Jaa somessa

Odotus on päättynyt: Curen uusi albumi asettuu taatusti bändin tärkeimpien merkkipaalujen jatkumoon. Se on viipyilevä, kaunis, ahdistava, juhlallinen, levollinen, loppua kohti synkkenevä, kuin äänimaailmalla luotu Guerníca – koskapa se on pitkälti sotaa käsittelevä.

Alone alkaa kolme ja puoliminuuttisella introlla kunnes vokaalit aloittavat ja kaikki loksahtaa ja on kuten ennenkin. Ei kaikki. Nimittäin levyn joka kappale alkaa vähintään minuutin pituisella maalailevalla introlla. Pienen oudoksumisen jälkeen tajusin kuinka loistava idea se on. Introt tekevät kappaleet tutuiksi kuuntelijalle ennen kuin ne varsinaisesti alkavat. On aikaa miettiä suhdettaan kappaleeseen.

Koko levyn mitalta on päätetty tehdä uusi ratkaisu: kitaran sijasta kantavina instrumentteina ovat erilaiset sormiot. Koskettimet, piano, jopa urkuharmoni (Warsong). Kuitenkin Smithin kitara kuuluu kaukaisuudessa jo kolmannella raidalla ja jatkaa nousemistaan kunnes uljaassa albumin päättävässä ”Endsong”issa vihdoin sivuuttaa koskettimet. Tämäkään ei ole sattumaa. Sointusoittimet ovat melodisesti täyteläisiä ja tuovat sävellyksiin syvyyttä.

Levyltä uupuu kaikenlainen häiritsevä riffittely, mutta tuotanto on hämmästyttävää. Rumpu/basso/kitarasoundit vaihtuvat kappale kappaleelta, ja All I ever am – raidassa basso jopa kuulostaa jousella soitetulta kontrabassolta.

Sävellykset ovat yksinkertaisia ja melankolisia, tarttuviakin. Koko albumin teho perustuu mietiskelevään, lepäävään, avaraan, depressiiviseen ja kiireettömään ilmapiiriin. Tilaa on kuuntelijan omille ajatuksille ja siksi levyä on kovin nautinnollista kuunnella. Tein sen kuppikuulokkeilla.

Kun Robert Smith laulaa sodasta, se ravistelee ja pakottaa kuuntelemaan. Levy on tasapainoinen kokonaisuus. Lavecatsit ja Fridayiminlovet puuttuvat. Tilalla on järkälemäinen iso kokonaisuus, jonka päällekäyvyys kasvaa loppua kohden kappale kappaleelta.

5/5

-Petri Viitala

spot_img