Arvostelussa The Cure – Songs Of A Lost World

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 45/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Cold Blow tarjoilee herkkua elektro-harvinaisuuksien metsästäjille

Kotimaisen elektron alkuhämäristä vuosilta 1990-2002 on Erkko Lehtinen (genren todellinen akateemikko-dj) kuratoinut huikean paketin, joka tulee alkuvuodesta 2025 ulos vinyylinä. Todellinen pakkohankinta keräilijöille ja elektrorakastajille.

WOUDE: Singles 1979-1985 (Stupido Records TWINLP 287) 2024

Woude on tuulahdus niiltä ajoilta, jolloin single ei ollut pelkkä LP:n mainos tai siltä revitty jukeboxeja varten. Nimittäin tässä muodossa Wouden LP:illä näistä 16 biisistä ei ole julkaistu kuin ekan LP:n nimibiisi Keskellä aikaa. Ekan singlen B-puoli on myös sillä levyllä, mutta tuo Satoi on tällä singleversiolla ainakin puolet hitaampi. Toisella ja viimeisellä Kauniit päivät -LP:llä ei sitten sinkkubiisejä ollutkaan.

Ikävöitkö nuorta sua? Tuntuuko, että oot elänyt jo seitsemän kertaa?

Hyvinkääläinen duo Perhosii julkaisi tänään uuden singlen maittavaa triphop-henkistä poppia. Legendaarinen Tapani Rinne on julkaisulla mukana tenorisaksofoninsa kanssa.

The Record of My Life #37: MEGADETH – Rust in Peace

Markus Makkonen on soittanut bändeissä 1990-luvun puolesta välistä alkaen....

Jaa somessa

Odotus on päättynyt: Curen uusi albumi asettuu taatusti bändin tärkeimpien merkkipaalujen jatkumoon. Se on viipyilevä, kaunis, ahdistava, juhlallinen, levollinen, loppua kohti synkkenevä, kuin äänimaailmalla luotu Guerníca – koskapa se on pitkälti sotaa käsittelevä.

Alone alkaa kolme ja puoliminuuttisella introlla kunnes vokaalit aloittavat ja kaikki loksahtaa ja on kuten ennenkin. Ei kaikki. Nimittäin levyn joka kappale alkaa vähintään minuutin pituisella maalailevalla introlla. Pienen oudoksumisen jälkeen tajusin kuinka loistava idea se on. Introt tekevät kappaleet tutuiksi kuuntelijalle ennen kuin ne varsinaisesti alkavat. On aikaa miettiä suhdettaan kappaleeseen.

Koko levyn mitalta on päätetty tehdä uusi ratkaisu: kitaran sijasta kantavina instrumentteina ovat erilaiset sormiot. Koskettimet, piano, jopa urkuharmoni (Warsong). Kuitenkin Smithin kitara kuuluu kaukaisuudessa jo kolmannella raidalla ja jatkaa nousemistaan kunnes uljaassa albumin päättävässä ”Endsong”issa vihdoin sivuuttaa koskettimet. Tämäkään ei ole sattumaa. Sointusoittimet ovat melodisesti täyteläisiä ja tuovat sävellyksiin syvyyttä.

Levyltä uupuu kaikenlainen häiritsevä riffittely, mutta tuotanto on hämmästyttävää. Rumpu/basso/kitarasoundit vaihtuvat kappale kappaleelta, ja All I ever am – raidassa basso jopa kuulostaa jousella soitetulta kontrabassolta.

Sävellykset ovat yksinkertaisia ja melankolisia, tarttuviakin. Koko albumin teho perustuu mietiskelevään, lepäävään, avaraan, depressiiviseen ja kiireettömään ilmapiiriin. Tilaa on kuuntelijan omille ajatuksille ja siksi levyä on kovin nautinnollista kuunnella. Tein sen kuppikuulokkeilla.

Kun Robert Smith laulaa sodasta, se ravistelee ja pakottaa kuuntelemaan. Levy on tasapainoinen kokonaisuus. Lavecatsit ja Fridayiminlovet puuttuvat. Tilalla on järkälemäinen iso kokonaisuus, jonka päällekäyvyys kasvaa loppua kohden kappale kappaleelta.

5/5

-Petri Viitala

spot_img