Sari Peltoniemi (1963-2023)

Aiheeseen liittyvää

VA – How Bleep Is Your Love? (Meltdown Deejays 2025)

Meltdown Deejays aloittaa Eetterin vuoden 2025 kovalla neljän biisin kokoelmalla, jossa neljä artistia esittelee käsityksensä nyt taas nousussa olevasta bleep-soundista.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Sari Peltoniemi oli erinomainen kirjoittaja, joka tuli varsin tunnetuksi alun perin Noitalinna Huraa! -yhtyeestä.

Kirjallisesta tuotannosta parhaiten mieleeni on jäänyt Kukka Kaalinen -kirjasarja. Tähän tutustuin aikanaan, kun yliopistokurssin myötä lastenkirjallisuus kutsui tietyssä vaiheessa. Tämän jälkeen hän on kirjoittanut uskomattoman määrän lasten- ja nuortenkirjallisuutta, sekä kahminut myös kunnioitettavan kasan palkintoja.

Muistan kun vuonna 2006 (hatarat mielikuvat) viimein julkaistiin Noitalinnan Kalan silmä -levy ihan CD-formaatissa ja ystäväni Tommi oli maailman onnellisin kaveri tästä. Me olimme niitä tyyppejä, jotka eivät kasarilla olleet vielä tutustuneet bändiin sattuneista syistä, sillä olimme huomattavan polvenkorkuisia pikku-ukkoja. Tai ainakin osittain. Mutta myöhemmin Noitiksen LP:t olivat harvinaisuuksia ainakin osittain.

Kalan silmä on omalla naivistisella tavallaan mielestäni kotimaisen musiikin kulmakiviä. Suurin osa tuntee valitettavasti tuosta levystä vain Pikkuveli -kappaleen, mikä kieltämättä on silti loistava, rajoja rikkova ja koskettava biisi.

Kuitenkin pääsin haastattelemaan yliopiston kirjallisuuslehteen Saria aikanaan ja vaikka kirjojen lisäksi tuli kysyttyä musiikista, niin hän ei mitenkään nostanut esille itseään.

Eikä erästä kappaletta kommentoidessa esimerkiksi, vaikka siitä kysyinkin (PMMP oli julkaissut tuosta juuri todella menestyksekkään coverin).

Hän muistaakseni sanoi melko vakavasti (mitä rivien välistä tulkitsin), että heillä on paljon parempiakin biisejä ja musadiggarina tähän kommenttiin voin kyllä yhtyä.

Suomalainen musiikki ja kirjallisuus menetti Sari Peltoniemessä todella paljon. Hän ei ole ollut julkisuudessa varsinaisesti paljoakaan, eikä ole tehnyt itsestään mitään numeroa. Mutta tuo Sarissa ehkä parasta onkin ollut. Hän on vähäisillä eleillään ja tuotannollaan koskettanut lukemattomia ihmisiä.

Kaipuu on suuri.

– K. Leijala

spot_img