Ujo Diiva kertoo oopperalaulaja Ritva Auvisen elämäntarinan

Aiheeseen liittyvää

THE VAPORS: Crazy/Together (Hiljaiset Levyt HIKS-088) 7″ 2024

The Vapors koottiin alunperin Englannissa 1978 ja sai suurimman hittinsä vuonna 1980 biisistä Turning Japanese, joka oli listaykkönen Australiassa ja kolmonen Englannissa. Biisi löytyy monelta punkkokoelmalta ja dvd:ltä, vaikkei se todellakaan mitään punkkia ole. Itse pidin enemmän bändin Jam-maisemmista biiseistä kuten Waitin' For The Weekend ja News At Ten.

Emotion visa: PMMP vs Maustetytöt

Tänään kisailussa on Emotion visan historian ensimmäinen kaksintaistelu. Testaa...

Kroonisen kivun kuvaus pysäyttää – Tervetuloa sairaiden valtakuntaan

Hanna Bervoetsin romaani 'Tervetuloa sairaiden valtakuntaan' on samaistuttava kuvaus kroonisesta sairaudesta ja sen tuomista haasteista.

Fyysikon pohdintoja energiahoitojen roolista hyvinvoinnissa

Johanna Blomqvistin kirja Kvanttifysiikasta energiahoitoihin – Fyysikon matka mieleen ja paranemiseen kuvaa energiahoitomenetelmien ja kvanttifysiikan yhdistäviä tekijöitä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 06/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Kirjan tarinat maalaavat lukijalle tunnelmakuvia oopperalaulaja Ritva Auvisen elämän kirjon eri sävyistä. Auvinen viettää tänä vuonna 90-vuotisjuhlaansa.

Satu Strömbergin kirjoittama Ujo Diiva – Oopperalaulajatar Ritva Auvinen on kattava teos yhdestä suomalaisen oopperan arvostetun tähden elämästä.

Ujo Diiva - kirja
Satu Strömberg, Ujo Diiva – Oopperalaulajatar Ritva Auvinen

Ritva Auvisen ura hakee vertaistaan: yli viisikymmentä vuotta, noin seitsemänkymmentä oopperaroolia, vierailu maailmankuulussa Metropolitan-oopperatalossa, lukuisia suomalaisten oopperoiden kantaesityksiä, Joonas Kokkosen Ritvalle säveltämä Riitan rooli, valtava määrä konsertteja sekä tinkimätöntä opetustyötä.

“Kenties parhaiten Ritva muistetaan vahvoista suomalaisnaisten rooleista – merkittävimpänä juuri Riitan rooli oopperassa Viimeiset kiusaukset. Rooli on erityisessä asemassa, koska se on sävelletty varta vasten Ritvaa ajatellen. Roolissa tarvitaan lyyris-dramaattinen ääni, jolla koko tunneskaalan saa tuotua esille”,

kirjoittaa Ujo Diiva -teoksen kirjoittanut Satu Strömberg.

Ujon oopperadiivan polku ei kuitenkaan ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Elämään on mahtunut kaksi evakkoreissua, aviottoman lapsen saaminen 60-luvulla, lapsen isän katoaminen kuvioista ja tyttäreen liittyvä elämän kipein päätös. Ensimmäinen avioliitto päättyi viiltävään eroon. Toista avioliittoa varjosti puolison alkoholinkäyttö.

Ekonomi ja muusikko Satu Strömberg on musiikkialan monitoiminainen, joka viihtyy niin esiintymislavalla kuin kynän ja tietokoneen äärellä.

Ujo Diiva – Oopperalaulajatar Ritva Auvinentekijä

Satu Strömberg