Vuosikatsaus 2023: Gramex jakoi korvauksia musiikkialalle

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 02/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Record of My Life #39: BURZUM – Filosofem

Elämänsä levyn esittelee tällä kertaa toimittaja Niko Ikonen Inferno...

”Vintti pimeäksi vaikka väkisin” – Cannibal Accidentin Darken The Attic musiikkivideo on julkaistu

Turkulainen Cannibal Accident julkaisee viidennen studioalbuminsa Disgust 28.2.2025 Inverse...

Hellsinki Metal Festival

11-12.8.2023 Nordis Antti Sorsa Kim Strömsholm Uudet metallifestivaalit ovat aina tervetulleita, varsinkin...

Vic Hyland – Music, Magic and NLP (Softwood Books 2023)

Musiikki on mielestäni vähän niin kuin magiaa, parhaimmillaan sillä voi vaikuttaa kuuntelijan tunnetiloihin tai saada jopa lihakset liikkeelle. Muusikko, opettaja, terapeutti ja kitaristi Vic Hyland on kirjoittanut inspiroivan ja käytännönläheisen teoksen luovuudesta ja kuinka maagisella maailmankatsomuksella on paljon annettavaa musiikille.

Jaa somessa

Gramex maksoi viime vuonna musiikin käytöstä 21,5 miljoonaa euroa. Suurimmat tulot tulivat taustamusiikista ja mediakäytöstä.

Vuoden 2023 aikana Gramex keräsi musiikin käytöstä 26,05 miljoonan euron korvaukset, joista eniten kertyi taustamusiikista, radio- ja televisiokäytöstä sekä internet- ja tietoverkkokäytöstä.

Gramexin teknologisen kehityksen ansiosta korvauksia pystyttiin maksamaan ensimmäistä kertaa neljä kertaa vuodessa, ja suurin osa esittäjille ja tuottajille tarkoitetuista varoista jaettiin saman vuoden aikana.

Ulkomailta kerättyjen korvausten määrä putosi tilapäisesti, mutta kansainvälisessä mittakaavassa Gramex vastaanotti 690 000 euroa ja maksoi ulkomaille 2,18 miljoonaa euroa.

Gramexin toimintavuosi 2023 keskittyi kehityshankkeisiin, joiden tavoitteena oli musiikkidatan hallinnan tehostaminen ja uusien teknologioiden soveltaminen.

Merkittävänä muutoksena Gramex uudisti myös omaa brändiään, paransi digitaalista asiakaspalvelua ja viestintää uusilla verkkosivuilla ja siirtyi painetusta GramexPress-lehdestä kokonaan digitaaliseen julkaisuun.

Lisäksi vuoden aikana tehtiin aktiivista edunvalvontatyötä musiikkialan etujen ajamiseksi sekä osallistuttiin kulttuurialan keskeisiin keskusteluihin ja vaikuttamistoimiin.

Lähde Sari Aalto-Setälä

spot_img