Vuosikatsaus 2023: Gramex jakoi korvauksia musiikkialalle

Aiheeseen liittyvää

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: Vuo Records

Jukka Hänninen alias TM Shuffle isännöi dubtechnoon ja deep houseen erikoistunutta vinyylilafkaa Vuo Recordsia. Juteltiin vähän levymerkin tämän hetken tunnelmista.

Grant Cardone – ”The 10X Rule” – Tee kaikki kymmenkertaisesti

Kun kirja alkaa useiden sivujen tykityksellä siitä, kuinka sen idea potkii persiille ja tulee mullistamaan elämäsi, olisin jo voinut lopettaa lukemisen. Mutta koska tapanani ei ole tyrmätä taideteoksia kokematta niitä kokonaisuudessaan, kahlasin eteenpäin, ja voi juku, sitten alkoi tapahtua.

Sähköistynyt K3-yhtye herää ja julkaisee digisinkun

Rock- ja heavypiireissä pitkään vaikuttaneen laulaja-biisintekijä Kari Pikkujämsän kipparoimaK3-yhtye...

Wintersun – Time II

Wintersunin Time II:sta onkin odotettu kuin Chinese Democracya. Wintersun...

Collection Kakkonen kehittää: ryijyt keramiikan ja lasin rinnalla vuoden 2024 loppuun mennessä

EMMA esittelee Collection Kakkosen näytteilleasettamisen muutoksia, jotka tuovat esiin suomalaisen taiteen upeimmat tekstuurit ja värit.

Jaa somessa

Gramex maksoi viime vuonna musiikin käytöstä 21,5 miljoonaa euroa. Suurimmat tulot tulivat taustamusiikista ja mediakäytöstä.

Vuoden 2023 aikana Gramex keräsi musiikin käytöstä 26,05 miljoonan euron korvaukset, joista eniten kertyi taustamusiikista, radio- ja televisiokäytöstä sekä internet- ja tietoverkkokäytöstä.

Gramexin teknologisen kehityksen ansiosta korvauksia pystyttiin maksamaan ensimmäistä kertaa neljä kertaa vuodessa, ja suurin osa esittäjille ja tuottajille tarkoitetuista varoista jaettiin saman vuoden aikana.

Ulkomailta kerättyjen korvausten määrä putosi tilapäisesti, mutta kansainvälisessä mittakaavassa Gramex vastaanotti 690 000 euroa ja maksoi ulkomaille 2,18 miljoonaa euroa.

Gramexin toimintavuosi 2023 keskittyi kehityshankkeisiin, joiden tavoitteena oli musiikkidatan hallinnan tehostaminen ja uusien teknologioiden soveltaminen.

Merkittävänä muutoksena Gramex uudisti myös omaa brändiään, paransi digitaalista asiakaspalvelua ja viestintää uusilla verkkosivuilla ja siirtyi painetusta GramexPress-lehdestä kokonaan digitaaliseen julkaisuun.

Lisäksi vuoden aikana tehtiin aktiivista edunvalvontatyötä musiikkialan etujen ajamiseksi sekä osallistuttiin kulttuurialan keskeisiin keskusteluihin ja vaikuttamistoimiin.

Lähde Sari Aalto-Setälä

spot_img