Arvostelussa: Barbarian elokuva (Disney+)

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

LongBlair Witch Projectista alkoi buumi, jossa pikkubudjetin kauhuelokuvat silloin tällöin niittävät mainetta, kasvattavat kassavirtoja ja saavat arvostelumenestystä. Barbarian on tällainen elokuva.

Sääli sinänsä, ettei se päässyt meillä teatterilevitykseen. Ei edes Areenalle, Netflixiin tai HBO:lle. Ainoastaan Disneylle. Tilanne taatusti tulee muuttumaan.

ohjaus: Zach Cregger

rooleissa: Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long

Elokuva
BARBARIAN, Georgina Campbell, 2022. © 20th Century Studios /Courtesy Everett Collection

Barbarian lainailee monestakin alan klessikosta, mutta se on niin yllätyksellinen ja kekseliäs, että se liitää genrerajojen yläpuolella. Nainen työnhakumatkallaan turvautuu airbnb – asuntoon hotellien ollessa buukattuja.

Ilmenee että talossa on myös toinen vuokraaja, harmittoman oloinen mies. Hauskan viinihiprakkaisen tutustumisillan aikana ja jälkeen alkaa näkyä ja kuulua vinkkejä siitä että kaikki ei ole kohdallaan. Naisen työhaastattelun aikana mies lähtee tutkimaan kellariverstasta ja löytää salakäytävän. Sitä seuratessaan hän löytää pikkuisen tyhjän huoneen, jossa on ainoina esineinä videokamera telineellä ja sänky sekä patja jossa verta ja eritteitä. Käytävä jatkuu samalla kun se muuttuu maalattiaiseksi ja ,-seinäiseksi. Kamera kuvaa pimeydeksi muuttuvaa käytävää.

Elokuva

Tästä eteenpäin elokuva on täynnä outoja inhottavuuksia, yllätyksiä, jännitystä, splatteria ja ahdistavaa taistelua elämästä. Elokuvan nerokkuus piilee kauhussa joka muodostuu siitä, että katsoja tietää, että häntä manipuloidaan uuteen yllätykseen, eikä odottamattomia asioita voi ennakoida. Sellainenkin pikkujuttu, eli kun nainen saapuu vuokrapaikkaan on yö ja sataa.

Sitten kun hän päivällä lähtee työnhakuun, paljastuukin kadunvarsilta uhkaavia slummimaisia mörskiä, joita Detroitissa onkin. Vastakohta siinäkin. Kauhuelokuvan arkkityyppi on Halloween. Yöllä veitsi välähtää, melko simppeliä.

Tämän elokuvan juoni on sen suurin vahvuus. Pieneen budjettiin suhteutettuna missään ei näy ”halpoja” ratkaisuja. Tuntemattomat näyttelijät ovat loistavia, musiikki, lavastus/valaistusratkaisut toimivat ja itse kellariasukkaat ovat uskottavia.

Kuvaus toimii hyvin kun ajattelee että puolet elokuvasta tapahtuu lähes pimeässä ja ahtaissa tiloissa.Minulle elokuva sisälsi myös opetuksen. Kun petät kaverisi ja jätät heitteille, se on paljon pahempi asia kun tulla hirviön – omista syistään – tappamaksi.

En löytänyt mitään moitittavaa. Kauhuelokuvan kuuluu kauhistuttaa, koska elämä nykyään on niin turvattua. Yhdyn ylistäjien joukkoon.

5/5 tähteä ⭐⭐⭐⭐⭐

-P.Viitala

spot_img