Vuosikatsaus 2023: Gramex jakoi korvauksia musiikkialalle

Aiheeseen liittyvää

PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Gramex maksoi viime vuonna musiikin käytöstä 21,5 miljoonaa euroa. Suurimmat tulot tulivat taustamusiikista ja mediakäytöstä.

Vuoden 2023 aikana Gramex keräsi musiikin käytöstä 26,05 miljoonan euron korvaukset, joista eniten kertyi taustamusiikista, radio- ja televisiokäytöstä sekä internet- ja tietoverkkokäytöstä.

Gramexin teknologisen kehityksen ansiosta korvauksia pystyttiin maksamaan ensimmäistä kertaa neljä kertaa vuodessa, ja suurin osa esittäjille ja tuottajille tarkoitetuista varoista jaettiin saman vuoden aikana.

Ulkomailta kerättyjen korvausten määrä putosi tilapäisesti, mutta kansainvälisessä mittakaavassa Gramex vastaanotti 690 000 euroa ja maksoi ulkomaille 2,18 miljoonaa euroa.

Gramexin toimintavuosi 2023 keskittyi kehityshankkeisiin, joiden tavoitteena oli musiikkidatan hallinnan tehostaminen ja uusien teknologioiden soveltaminen.

Merkittävänä muutoksena Gramex uudisti myös omaa brändiään, paransi digitaalista asiakaspalvelua ja viestintää uusilla verkkosivuilla ja siirtyi painetusta GramexPress-lehdestä kokonaan digitaaliseen julkaisuun.

Lisäksi vuoden aikana tehtiin aktiivista edunvalvontatyötä musiikkialan etujen ajamiseksi sekä osallistuttiin kulttuurialan keskeisiin keskusteluihin ja vaikuttamistoimiin.

Lähde Sari Aalto-Setälä

spot_img