Gallen-Kallelan Museon uusi näyttely avautuu helmikuussa

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Jaa somessa

Näyttelyssä tutustutaan Akseli Gallen-Kallelan mentoroimiin nuoriin taiteilijoihin, joita hän ohjasi eteenpäin urallaan Albert Edelfeltin jalanjäljissä.

Gallen-Kallela ei ollut perinteinen taideopettaja, vaan hän kannusti taideopiskelijoita löytämään oman ilmaisunsa sekä kehittämään taitojaan ahkeralla harjoittelulla. Kuraattori Laura Gutmanin tutkimukseen perustava näyttely nostaa esille, kuinka Gallen-Kallelan oppiin hakeuduttiin läpi hänen uransa aina 1890-luvulta 1920-luvun loppuun saakka.  

Nuorten taiteilijoiden hakeutuminen Gallen-Kallelan oppiin on ristiriidassa yleisen mielikuvan kanssa Gallen-Kallelasta erämaan yksinäisyyteen pakenevana taiteilijana. Todellisuudessa Gallen-Kallela viihtyi yhtä hyvin yksinäisyydessä kuin muiden taiteilijoiden seurassa.  

Kuraattori Laura Gutman
Kuraattori Laura Gutman – Kuva: Merja Yeung

Gallen-Kallelan tarjoama opetus nähtiin vastakohtana Suomessa tarjottavalle akateemiselle taideopetukselle. Hänen paras neuvonsa oppilailleen oli kehotus lähteä opiskelemaan Pariisiin ja sitä kautta tutustumaan muihin taiteilijoihin kansainvälisissä taidekouluissa. Hänen oppilaakseen hakeutuneet taiteilijat muistavat Gallen-Kallelaa kohtaan tuntemansa kiitollisuuden ja hänen mentorointinsa merkityksen uralleen.  

Näyttelyssä kerrotaan siitä, kuinka Gallen-Kallelasta 1893 tuli roolimalli Wilho Sjöströmin ympärille muodostuneelle kapinalliselle taiteilijaryhmälle, kuinka Kalela antoi Gallen-Kallelalle uusia mahdollisuuksia ottaa vastaan nuoria lahjakkuuksia, kuten Hugo Simbergin, Eric Ehrströmin, Carl Bengtsin ja Alpo Sailon vuosina 1895–1900, ja kuinka hän jakoi vuonna 1898 Beda Stjernschantzille  Italiassa tekemiään havaintoja freskomaalaukseen liittyen. Positiivinen kommentointi ja kannustukset olivat käänteentekeviä myös Eero Nelimarkalle, Ester Kumlinille ja Martta Wendelinille. 

Nuorten taiteilijoiden mentoroinnista muodostui elämäntapa Kalelan erämaa-ateljeessa vietettyinä vuosina ja Porvoossa 1921–1923. Sama tapahtui uudestaan Tarvaspäässä sekä Korpilahdessa vuonna 1928, kun Gallen-Kallela hyväksyi oppilaakseen taiteilijoita Amerikasta sekä Ruotsista.  

Lukuisten muistojen, tunnettujen ja unohdettujen taiteilijaopiskelijoiden luonnosten, maalausten ja veistosten ansiosta Gallen-Kallela nähdään uudessa valossa mentorina ja useiden suomalaisten taiteilijasukupolvien kunnioittavana ja haastavana taiteilijamestarina. 

Akseli Gallen-Kallela mentorina 
Gallen-Kallelan Museo 12.2. – 4.9.2022 

Taiteilijat: Akseli Gallen-Kallela, Thyra Ahlström, Carl Bengts, Eric O. W. Ehrström, Kirsti Gallen-Kallela, Ester Helenius, Georg von Hueck, Aarno Karimo, Ester Kumlin, Eero Nelimarkka, Alpo Sailo, Vilho Salo, Lauri Santtu, Hugo Simberg, Wilho Sjöström, Beda Stjernschantz, Martta Wendelin ja Nils Wikberg. 

Lähde Gallen-Kallelan Museo

spot_img