Tuomas Teporan uutuuskirja osoittaa, kuinka mielikuvat marsalkasta ovat vaihdelleet sotasankarista seksualisoituun suurmieheen

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Palkittu historioitsija Tuomas Tepora käy läpi Sankari ja antisankari: Mannerheim-kultin pitkä vuosisata -kirjassaan Mannerheimista rakennettuja mielikuvia ja niihin liittyneitä kiistoja.

Yhteiskunnan murroskaudet sota-ajoista 2000-luvun identiteettipolitiikkaan ovat muovanneet Mannerheimin poliittista henkilökulttia, josta jokainen voi löytää samaistumispinnan. Harva henkilö Suomen historiassa elähdyttää, kiinnostaa, raivostuttaa ja ärsyttää yhtä paljon kuin Gustaf Mannerheim.

Mannerheimista käyty keskustelu ei laannu 70 vuotta marsalkan kuoleman jälkeenkään. Suomalaista nationalismia, sisällissodan ja toisen maailmansodan muistamista ja tunteiden historiaa monipuolisesti tutkinut Tuomas Tepora kuvaa, kuinka historiallisen Mannerheimin lisäksi yhteiskunnassa vaikuttaa toinen, fiktiivinen Mannerheim.

Tämä mielikuvien myyttinen sotasankari, päälahtari, menneen ajan aristokraatti ja kosmopoliitti sekä seksualisoitu suurmies on nostettu jalustalle yhä uudestaan ja myös vedetty alas sieltä.

Sankari ja antisankari ­-kirjassaan Tepora osoittaa, kuinka Mannerheimin asema on tämän kuoleman jälkeen vahvistunut kaiken kattavaksi henkilösymboliksi, joka vastaa kansalaisten kulloisiinkin tarpeisiin.

Hahmoon kiteytyy perinteistä sodan ja uhrien muistamista mutta myös edelleen jatkunutta katkeruutta ja halveksuntaa vuoden 1918 tapahtumista. Mannerheim on myös muuttunut yhteiskunnan muuttuessa.

”Vuosituhannen vaihteessa hän oli valtiomiehen ja sotasankarin ohella niin epäonnistunut aviomies ja isä kuin suuri gastronomi. Kosmopoliittisuus on liitetty hänen henkilökuvaansa vaihtelevin painotuksin koko hahmon tähänastisen elinkaaren ajan. Viime vuosina Mannerheim-symboliikka on päivitetty vastaamaan nykykeskusteluja rodullistamisesta ja kolonialismista”,

Tepora sanoo.

Hänen uutuusteoksensa perkaa Mannerheimista luotuja mielikuvia ja niihin kytkeytyneitä kiistoja vuodesta 1918 nykypäivään. Samalla selvitetään syitä siihen, miksi marsalkan ympärille on rakentunut valtava henkilökultti.

Mannerheimin kykyä nostattaa suuria tunteita ilmentävät teoksessa esiteltävät patsashankkeisiin ja elokuviin liittyneet rajut kohut, kuten 1990-luvulla leimahtanut kiista nykytaiteen museo Kiasman rakentamisesta ratsastajapatsaan viereen.

”Lopulta vastakkainasettelu kiteytyi mediassa kamppailuun isänmaallisuuden ja ’kansan’ arvojen kunnioittamisen sekä isänmaallisesti arveluttavan elitismin ja sotasukupolvelle osoitetun kiittämättömyyden välillä. Ensimmäinen leiri edusti tietysti Mannerheimia, jälkimmäinen Kiasmaa”,

Tepora kuvaa.

Kysymys Mannerheimin seksuaalisuudesta kietoutui osaksi keskustelua, kun patsasta suojaava rakennusaita suunniteltiin maalattavaksi aniliininpunaisella. Opetusministeriön vaatimuksesta Mannerheimin patsaan puoleiset osat rakennusaitaa maalattiin harmaaksi.

Teoksessa avautuu Mannerheim-kuvan yhteiskunnallinen merkitys. Poliittiset henkilökultit on totuttu liittämään autoritäärisiin hallintoihin, mutta niitä voi muodostua myös avoimiin yhteiskuntiin. Mannerheimin lisäksi tällaisia henkilökultteja ovat esimerkiksi Charles de Gaulle ja Abraham Lincoln.

”Jälkikäteisyys ja avoin kollektiivinen muistaminen ovat merkittäviä demokraattisten yhteiskuntien henkilökulttien edellytyksiä. Näiden lisäksi keskeinen edellytys on poikkeusaika: avoimissa yhteiskunnissa jalustalle nostetut johtajat ovat sota- ja kriisiaikojen johtajia”,

Tepora sanoo.

Lähde Gaudeamus

spot_img